Karakterer

Læreren skal vurdere elevenes faglige prestasjoner og utvikling. Karakterene du får sier noe om det.

Vurdering

Å vurdere elevenes prestasjoner og utvikling er en viktig oppgave for lærerne. Vurdering skal ha som formål å motivere eleven til å nå læringsmålene.

Vurdering for læring er all vurdering som gis underveis i opplæringen og som bidrar til å fremme læring.

Loven gir deg som elev rett til å få svar på disse spørsmålene:

  • Hvor skal jeg?
    Kompetansemål og kriterier eller krav som stilles til en arbeidsoppgave skal være kjent for eleven.
  • Hvor er jeg nå?
    Kjennetegn på grad av måloppnåelse er en hjelp for både lærer og elev i arbeidet med å vurdere hvor langt eleven er kommet i sin kompetanseoppnåelse.
  • Hva skal jeg gjøre for å komme til målet?
    En god vurderingspraksis gir eleven veiledning til å ta det første skrittet mot stadig høyere kompetanseoppnåelse og gir læreren et grunnlag for å tilpasse undervisningen til elevenes ståsted.
  • Hva må jeg selv gjøre for å oppnå mine mål? 
    Min aktivitet i vurdering av eget arbeid, egen kompetanse og egen faglige utvikling har betydning. 

Karakterer

Det gis halvårsvurdering med karakter i alle fag i midten av skoleåret. Ved slutten av skoleåret blir det gitt halvårsvurdering med terminkarakter i de fagene du skal fortsette med neste skoleår. I alle avsluttende fag blir det gitt standpunktkarakter på slutten av året. 

Karakterskalaen går fra 1 til 6, der 6 er høyeste oppnådd kompetanse. Faget er bestått når karakteren er 2 eller bedre.

Elevens ansvar

Utdrag fra § 3.3 i Forskrift til opplæringslova:

"Eleven skal møte fram og delta aktivt i opplæringa slik at læraren får grunnlag til å vurdere eleven sin kompetanse i faget.
Stort fråvær eller andre særlege grunnar kan føre til at læraren ikkje har tilstrekkeleg grunnlag for å gi halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter."

Ved fravær fra vurderingssituasjoner har eleven selv ansvar for å kontakte faglærer og undersøke behovet for og eventuelle løsninger rundt ny/utsatt prøve. Dette må skje snarest mulig, gjerne i forkant av fristen, dersom eleven allerede er kjent med at han/hun ikke får deltatt på prøven.

Eleven har ingen automatisk rett til å få levert oppgaver senere enn resten av klassen eller å få en prøve i etterkant. Dette må vurderes av faglærer i det enkelte tilfellet. Begrunnet og dokumentert fravær, tidligere varsel om fare for ikke vurdering m.m. kan være elementer som kan påvirke avgjørelsen.